Mám kvalitativní data rád, a proto je hledám všude, i v každé jednotlivé objednávce. Možná vás překvapí, jaké příběhy dokáže obyčejná objednávka v e-shopu vyprávět, když k ní doplníte podrobnější kontext.
Přímo v administraci objednávek máme historii zákazníka, která ukazuje, co si kdy koupil, a vypadá takto:
To by mi ale nestačilo. Proto jsem si v Google Sheets vyrobil ještě podrobnější přehled:
V něm vidím, kolikátá objednávka daného zákazníka to je, jak se cena a interval od minulé objednávky liší od jeho dosavadního průměru, z jakého zařízení přišel, z jakého zdroje, na jakou vstupní stránku, kolik dní a kolikrát před tím web navštívil, kdy od nás naposledy dostal e-mail a kdy naposledy na e-mail reagoval tím, že ho otevřel nebo klikl.
Technické řešení v Google Sheetech je vcelku jednoduché: z naší databáze načítám historii objednávek zákazníka, přes MailChipm API data k e-mailingu a přes Anaytics API všechno ostatní. Kdyby vás to zajímalo konkrétněji, mohl bych někdy zveřejnit příslušné Apps skripty.
Co jsem se z těchto dat naučil?
- Rozhoupat se k prvnímu nákupu někdy trvá hodně dlouho, třeba několik týdnů a deset návštěv.
- Někteří zákazníci mají v prohlížeči otevřený košík i několik dní, než objednávku dokončí.
- E-mailing silně ovlivní nákup, i když příjemce neklikne na odkaz, a dokonce i když e-mail vůbec neotevře.
- Totéž platí pro remarketingové inzeráty -- stačí je přes den někde zahlédnout a nakoupí se večer doma.
- Na Analytics se moc spoléhat nejde, protože lidé různě střídají zařízení, mažou cookies, blokují měřicí kódy apod.
- A mnoho dalšího.
Přesněji řečeno, nic z toho vám tahle data s jistotou neřeknou. Odvodíte z nich však hypotézy, které pak potvrdíte či vyvrátíte jinými prostředky. Nejčastěji tak, že se prostě zákazníků zeptáte.
Marku, tohle jsi někdy testoval – http://supermetrics.com/product/supermetrics-for-google-drive/ ? Sice je to placená služba, ale přidá to ještě další data do sheets...
OdpovědětVymazatNetestoval Marceli, protože si to všechno umím naprogramovat sám. Je to sice dražší, ale baví mě to :-)
VymazatNěkdy se budu muset objednat na školení. Já zatím musím většinou platit ;)
VymazatUrčitě zajímá, tak jestli se chcete podělit o scripty, rád je vyzkouším :-)
OdpovědětVymazatMarku určitě zajímá i mě ;-)
OdpovědětVymazatMě to nezajímá. Jen abyste věděli. :)
OdpovědětVymazat