čtvrtek 31. října 2013

Otázky a odpovědi k byznysplánu

Poslední článek o byznysplánu vyvolal zde i na Facebooku hodně reakcí, a byť jsem se na ně snažil průběžně odpovídat, raději teď ještě ty nejdůležitější otázky a odpovědi shrnu.

Obrat 36 milionů ročně v kvalitním čaji je nesmysl


Ano, nejspíš je. Podle obchodního rejstříku dělají dva významní konkurenti jen osm resp. deset milionů. Oxalis sice z prodeje zboží utrží přes 80 milionů, ale ten se zaměřuje na masovější cílovou skupinu, než plánujeme my, a navíc disponuje rozsáhlou sítí kamenných obchodů.

Nerealistické tržby nicméně nepovažuji za chybu, nýbrž vlastnost. Účelem pracovní verze byznysplánu není přesná předpověď budoucnosti. Účelem je definovat mechanismus vztahů, v rámci nichž pak jde flexibilně hýbat se všemi ovlivnitelnými parametry a pozorovat výsledek. Pokud např. zvednu ceny na průměrnou úroveň současného Čaje týdne a marže na 40 %, které jsou obvyklé u konkurence, ukáže mi byznysplán nutné tržby už jen 400 tis. Kč/měsíc v minimální variantě a 1,2 mil. Kč/měsíc v optimální.

Jistě, i to je hodně, ale už je to reálnější a dále to jde ladit pomocí dalších parametrů.

2667 objednávek při 2% konverzním poměru znamená 133000 návštěv…


Ne tak docela. 2667 objednávek také může znamenat, že máme 2667 stálých zákazníků, kteří si pro čaj chodí jednou za měsíc. Plánujeme různé služby a mám i variantu marketingového plánu, kde těch stálých zákazníků stačí přibližně tisíc, a z dosavadního provozu Čaje týdne mám za prokázané, že tento počet dokážeme získat.

Plánované náklady na reklamu jsou moc nízké + sto dalších detailů


S obchodními plány je ta potíž, že jich je víc druhů a tvoří dohromady provázanou strukturu. Kromě byznysplánu na nejvyšší úrovni by měl o patro níž existovat i marketingový plán, pod ním plán reklamy a ještě pod ním třeba plán PPC reklamy v AdWords. Otázka je, kde začít. Když začnu nahoře, nebudou čísla úplně reálná. Když dole, nebudou čísla zapadat do logiky celého systému.

Postupuji proto iterativně, nebo spíš cik-cak. Chvíli ten plán, chvíli jiný a mezi tím pár výzkumů a plno testů, kterými ověřuji jednotlivé hypotézy. Např. jsem si už na Čaji týdne ověřil, že vyhledávání je pro náš sortiment hodně problematické a zřejmě se nikdy nestane dominantním zdrojem zákazníků. Mnohem lépe asi bude fungovat Facebook nebo PR.

Marketingový plán je vůbec zajímavé téma a určitě se k němu někdy vrátím.

Co opravdu v plánu chybí


Ve všech byznysplánech, které jsem dělal dříve, byl navíc zachycen předpokládaný vývoj v čase a související plán cash flow. Správně bych ho měl připravit i zde, ale ještě jsem se k tomu nedostal. Hřeším na to, že máme volných peněz relativně dost a hlavně nepředpokládám moc rychlý růst, který by hodně hotovosti vyžadoval. Ale asi model růstu a cash flow někdy doplním, abych měl klid.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.