Na Čaji týdne se učím, jak lidé čaj vyhledávají, a hned zkraje musím přiznat, že to není úplně jednoduché. Dost napověděla už velká klasifikační analýza klíčových slov, kterou jsem si sestavil hned na začátku, když jsem o čaji teprve začínal uvažovat. Vyplynulo z ní, že lidé hledají čaj hodně, tisíci unikátních dotazů, přes 100 tisíc hledání měsíčně jen v Seznamu, jenže drtivou většinou dotazů myslí jiný čaj, než některý prodáváme nebo kdy prodávat budeme.
Pro 9 lidí z 10 je čaj cokoli, co se hází do horké vody a není to kafe nebo instatní polívka, pro většinu z malého zbytku je to pak limonáda v pet láhvi. Sotva 1 z 20 si představí sypaný čaj a ještě méně je těch, kteří požadují či alespoň očekávají takovou kvalitu, kterou nabízíme.
Kromě analýzy klíčových slov pomocí keyword toolů průběžně testuji hledání reklamou ve vyhledávacích sítích Skliku a AdWords. I zde se potvrzuje, že většina dotazů není příliš relevantních a konverzní poměry jsou mizivé. Na druhou stranu tímto způsobem průběžně sbírám dotazy (či spíše typy dotazů), které fungují přesně tak, jak mají, tj. přivádějí zákazníky s dlouhodobým zájmem o naši nabídku. Sice jich není moc a nemají omračující hledanost, ale jsou a později mi při návrhu velkého e-shopu hodně pomohou.
Až se mě tedy příště zeptáte, zda pro Čaj týdne dělám SEO, odpovím, že dělám. Vlastně celý Čaj týdne je kromě jiného i metodou SEO, přesně v tom duchu, v jakém učím na svých školeních: optimalizace pro vyhledavače má velkou setrvačnost a špatný odhad na začátku se později dlouho napravuje. Proto si musím nejprve dobře ujasnit, jakého výsledku chci přesně dosáhnout a teprve pak začít optimalizovat konkrétní stránky.
Ahoj Marku.
OdpovědětVymazatChybí mi nějaký oslí můstek, který by do obchodu přivedl neznalé zákazníky z vyhledávačů. Znalý návštěvník hledá konkrétní čaj nebo tvůj konkrétní obchod a má i dost velkou šanci, že je najde. Zákazník, který ještě neví co koupit a kde koupit, může vyhledávat jen podle nějaké obecnější konkurenční výhody.
Zkusil jsem si to na sobě. Z nějakého popudu zrovna nechci „obyčejný“ „pytlíkový“ čaj za dvacku ze samoobsluhy. Napadne mě použít vyhledávač. Automaticky mi přijde na mysl k hledání slovní spojení „kvalitní čaj“, později ještě jako synonymum hledám „sypaný čaj“.
Ale tvůj obchod ve výsledcích nevidím, jen jakési poradny s obecnými radami a obchody, které mě, laika, přímo děsí. Na titulní straně obchodů na mě vybafne nějaká super akce (při níž souhlasíte s…), mřížka s desítkou čajů s titěrnými nic neříkajícími popisy, sáhodlouhé nezáživné proslovy o historii čajů nebo dokonce o historie prodejce. To nechci vidět.
Na tvém obchodě se mi líbí, že hned nabízí autoritu odborníka. Přehledně a jednoduše ukáže (zdůrazní) jeden produkt, ale zároveň ho nepřechvaluje, nepodbízí. Prohlídnu, přečtu, a protože to zní zajímavě, zauvažuji o koupi. Působí na mě obsah (stručné, jasné) i design (přehledné členění nadpisů a odstavců, vhodný poměr textů a souvisejících obrázků, dost volného místa). Pořád mi je jedno, jak se ten nabízený čaj jmenuje, znám už jeho konkurenční výhody a vím, na co se můžu těšit.
Zvaž tedy, zda se aspoň trochu nezaměřit na nějakou obecnější frázi pro takové případy, jako jsem já.
David
Ještě poznatek. V současné nabídce čaje je v popisu přípravy čaje doporučena sada s keramickou konvičkou. Přečtu si to, zalíbí se mi, ale objednávací formulář mi nabízí jen skleněnou. A jsem zmaten. O keramické jsem si přečetl (zalíbila se mi) a nemůžu si ji objednat. Kdybych si prvně přečetl o skleněné nebo měl ve formuláři na výběr, tak bych zmaten nebyl.
(Jak si můžu objednat současný čaj i keramickou konvičku?)
Davide, díky za podrobný komentář. Uvažujeme dost podobně a dotazy typu [kvalitní čaj] nebo [sypaný čaj] už něco přes měsíc testuji v PPC. Hlavní problém tam je, s jakou vstupní stránkou mohou fungovat, pokud v rámci čaje týdne vůbec s nějakou. Zatím vím jen to, že úvodní stránka s jedním čajem pro tyto dotazy nefunguje.
VymazatO problému se sadou s keramickou konvičkou vím. Byl o ni velký zájem a je teď vyprodaná, ale brzy se nám snad podaří zásoby doplnit. I to je věc, kterou se teprve učíme -- některé zboží se on-line prodává zcela jiným tempem než off-line a je nutné zásoby lépe plánovat, protože dovozy trvají poměrně dlouho.
Marku a co zkusit jako vstupní stránku, kde máte celý archív čajů? http://www.cajtydne.cz/archiv Je tam přehled veškerých čajů týdne s možností prokliku do každého z nich a pokud je skladem, je možná i objednávka.
VymazatNicméně by chtělo i tuto vstupní stránku trochu upravit. Klidně bych pod nadpis Archív čajů zopakoval (a možná trochu upravil) větu, aby lidé přesně věděli o co jde. "Každý týden vám představujeme jeden výjimečný čaj a učíme vás ho správně připravovat a pít."
A u každého čaje bych využil jednu údernou větu (pod nadpisem) popisující čaj, jako máte například u čaje "Jin Hou Cha neboli Zlatá opice", kde je věta "Hřejivá vůně medu a hořké čokolády pro podzimní večer."
A navíc je tam i formulář. Nicméně je stránka docela dlouhá, tak by možná pomohl na této stránce třeba nějaký badge nebo tlačítko umístěné na pravé straně stránky, které by po kliknutí přesunulo stránku k formuláři.
Spíše jen nahlas a rychle uvažuji a nevím, zda by to nebylo už přeplácané, ale víceméně by tato stránka měla splňovat cílení obecnějšími slovy, ačkoliv nemám příliš rád slova jako "kvalitní", "nejlepší", "luxusní" atd..., protože je to ve většině případů nerelevantní.
Zdraví, Jakub.
Zkusil jsem se podívat, jak se daří optimalizovat na relevantní dotazy:
OdpovědětVymazatkvalitní čaj
kvalitní čaje
sypaný čaj
sypané čaje
Prošel jsem prvních 1.000 pozic v organickém hledání na Google.cz a na Seznamu.
Výsledek? Waterloo.
kvalitní čaj...107. pozice v Google.cz
Jinak ani ťuk.
Zřejmě slušnej oddíl
Kdybyste si nejprve přečetl článek, ušetřil byste si práci, protože byste zjistil, že na tyto dotazy (ani na žádné jiné) zatím žádné stránky optimalizovat nezkoušíme :-)
VymazatVšak mi to také nepřipadá jako optimalizace, spíš jako efektivní utajení webu ;-)
VymazatViz moje odpověď Davidovi výše. Dokud se nenaučíme návštěvnost z obecných dotazů konvertovat, nemá smysl na ně stránky optimalizovat.
Vymazat