pondělí 16. září 2013

Začínáme prodávat

Máme za sebou několik hektických týdnů a začínáme prodávat. Tedy aspoň trochu.

Před pár minutami jsme spustili experimentální koncept Čaj týdne. Každý týden nabídneme jeden čaj. Jen jeden, jen ve dvou gramážích, jen po jednom kuse, jen poštou na dobírkou. Žádná jiná možnost kromě čekání na další půlnoc z neděle na pondělí, kdy se čaj změní za jiný.



Proč to děláme?

Dobrá otázka. Především proto, že vývoj celého e-shopu trvá moc dlouho a chtěli jsme, aby se něco začalo dít hned.

Proč by se mělo něco dít hned?

Aby neupadala morálka týmu. Abychom si vyzkoušeli různé věci. Abychom si ověřili, o co bude zájem a o co ne. Abychom získali ještě víc zpětné vazby než jen tímto blogem. A abychom, možná, vydělali pár korun na další vývoj.

Vždy jsem říkal klientům, ať neztrácejí čas zbytečnými analýzami, protože na webu je rychlejší něco rovnou zkusit než nad tím jen na prázdno dumat. Tak tedy zkoušíme. Sice vůbec nevíme, jak to dopadne, ale těšíme se, ať už to dopadne jakkoli.

64 komentářů:

  1. Marku, kéž bych dokázal tvořit či se alespoň spoludílet na takovýchto konceptech, jaký jste právě představil. Nádhera! Ač nefanoušek čaje, zvažuji testovací objednávku. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za moc povzbudivý komentář :)
      pokud bych mohl doporučit, rozhodně testovací objednávku zkuste :). Nakonec cesta z nečajaře k čajomilovi, tak jako sposta jiných cest, vede postupně "krok, sun, krok" od čaje k čaji :)
      Hodně záleží na kvalitě a čerstvosti čajů, se kterými se člověk potkal, nu a také na dobré přípravě.
      V čaji týdne právě nabízíme tu čerstvost a nadprůměrnou kvalitu, příprava už je tak trochu na šikovnosti dotyčných (i když rádi poradíme)
      za čaj týdne, Karel Dach

      Vymazat
  2. Marku, bude součástí objednávky i návod k přípravě?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, návody jsou velmi zajímavé téma, které jsme řešili a řešíme dost podrobně. Někdy o tom napíšu článek.

      Prozatím je jednoduchý návod přímo na stránce a uvažujeme o tom, že by šel automaticky e-mailem i při vyřízení objednávky, ale zatím to není hotové.

      Některé speciální návody možná budeme dávat na Facebook. Třeba tuhle Zlatou opici jsem si nejdřív dělal doma podle toho jednoduchého návodu, pak mi Karel ukázal, jak ho dělá čínskou metodou Gong fu přímo v čajovně, a výsledek byl úplně jiný, s úžasnou vůní, kterou jsem z toho já nedostal. Na to ale bude nutné video (připravuje se).

      Vymazat
    2. Když mi přijde balíček s čajem a u něj byla přibalená kartička s návodem na přípravu, asi bych ji užil. Výroba by nemusela být finančně náročná a pro mě jako uživatele by byla příjemnější než text v emailu. Čaj mi přijde až den či dva po emailu a tou dobou už ho třeba nenajdu. A navíc, k dobrému čaji patří i hmatové vjemy. Nechci zírat do počítače, když si chystám čaj.

      ... jen návrh

      Vymazat
    3. Jakube, díky za názor. Je fakt, že kartička s návodem, nebo možná ještě lépe nálepka na sáčku, ve kterém je čaj zabalen, by byla praktická. Vyzkoušíme.

      Vymazat
    4. Marku, případně na kartičce odkaz na video. Zejména pokud by šlo o složitější proces přípravy, kde text / obrázky nemusí být dostatečně názorné.

      Vymazat
    5. Není "metoda Gong fu" vlastně v českém přepisu "metoda Kung fu" ? :) Jinak velice oceňuji uvedení sklizně a původu zboží.

      Vymazat
    6. Ano, český přepis je Kung-fu čcha. Vymyslet jak pracovat s transkripcemi asijských názvů je jeden z mých obsahově-stylových dluhů.

      Vymazat
    7. Rozhodně doporučuji pinyin pro čínštinu. Neznám sinologa nebo čínštináře, který by jej nepoužíval.

      Článek k tématu: http://www.cinstina.cz/article-peking-or-beijing.html?page=4c2d4cf21188941ab882da6fcfc98f64&section=2

      Vymazat
  3. "Vždy jsem říkal klientům, ať neztrácejí čas zbytečnými analýzami, protože na webu je rychlejší něco rovnou zkusit než nad tím jen na prázdno dumat." - tesat do kamene.

    Líbí se mi to, až na ty drobnosti co jsem psal.

    Umím si to představit jako fajn koncept udržitelný i do budoucna - "Co týden, to zajímavý čaj", včetně předplatného - 50g balení každý týden nebo 100g každý druhý, třeba.

    Poslední dobou si pohrávám s myšlenkou objednání čajového servisu a přesedlání z laciné kávy co dosud piju na nějaké dobré čaje. Uvidíme. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle mě tak baví.
    Sypané čaje piju 2 roky. Nikdy jsem o nich nic moc nezjišťoval. Koupil, zalil, vypil, koupil, zalil, vypil.
    A dneska?
    Louskám tady Zlatou opici. No jasně, že si to objednám.
    Akorát si musím do diáře na každé pondělí napsat ... ráno 7.00 - 7.30 - prokrastinace - čte se o čaji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za objednávku, Petře. O čajích občas něco navíc napíšeme i na Facebooku, aby mohli zákazníci prokrastinovat častěji :-)

      Vymazat
    2. A co přidat ical soubor, nebo QR kód pro uložení do kalendáře? Připomenout každé pondělí? ;-)

      Vymazat
  5. Marku, jenom drobnost. Našel jsem překlep v zápatí webu: s laskou k čaji provozuje... chybí čárka nad a ve slově láskou

    OdpovědětVymazat
  6. Líbí se mi to. Tím, že se jedná o jeden produkt nemusím mít strach, že koupím špatně :-) Jsme zvědavý jaké budou výsledky.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavá myšlenka. Znamená to ale, že za týden bych si už Opici neobjednal?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Honzo, za týden už Zlatá opice objednat nepůjde.

      Vymazat
  8. gratulujem k elegantne vyriesenemu problemu ako si zacinajuci konzument vyberie spomedzi styridsiatich skvelych cajov ten spravny.
    prajem vela obchodnych uspechov.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zlata opica zakupena (cez prazskeho kamarata). ochutnavka bude o 2 tyzdne. balenie je vraj take pekne ze to kamarat nechce ani otvorit a necha to az na akciu.

      Vymazat
  9. Čaj týdne je parádní nápad. Krásně čisté provedení. Rozhodně je lepší začít takto, než na web umístit jen nějaké odpočítávadlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vidím, že se podařilo vyřešit i problém s prezentací gramáže.

      Vymazat
    2. Díky za milé hodnocení, Filipe. Prezentace gramáže je zatím provizorní, ještě zpracovávám nápady z komentářů k tomu minulému článku a zkusíme to vylepšit. Teď jsme chtěli hlavně začít rychle a jednoduše.

      Vymazat
  10. Este by to chcelo dotiahnut objednavkovy formular. Ked nevyplnim nejake policko, vyhodi mi hlasku "Please fill out this field".

    Vlado

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za upozornění, Vlado. Mohu se zeptat, jaký jazyk máte nastavený v prohlížeči? Ono to na tom totiž asi bude závislé -- mně to hlásí "Vyplňte prosím toto pole."

      Vymazat
    2. Mám Firefox, lokalizáciu EN-US. Je teda možné, že je to tým. Myslím ale, že keď som na českom webe, celý jeho obsah je po česky, mali by byť v tomto jazyku i chybové hlášky. Dáva vám to zmysel?

      Vlado

      Vymazat
    3. Vlado, dává mi to smysl, máte pravdu. Podíváme se na to.

      Vymazat
  11. Skvělý nápad. Mám dotaz – ještě nepadlo slovo o propagaci, jak plánujete získávat návštěvníky? Originální koncept a prozákaznický přístup jsou super a jako příznivce čaje mě hodně zaujaly, ale asi je potřeba je ze začátku nějak podpořit :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrá otázka, Marku. I to je předmětem tohoto experimentu. Pro začátek vyzkoušíme různé kombinace PPC reklamy a sociálních sítí. Když to nebude stačit, budeme vymýšlet další. O všem tady chci průběžně psát.

      Vymazat
  12. Překvapilo mně a to dost,že používáte šablonu a to i pro obchod ?Nápadu a experimentu fandím,ale tohle jsem nepochopila,pro mně je to překážka,ale pro Vás ?Jak to tedy je ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kočičko, tento blog není součástí obchodu. Je můj osobní a jednoduchá šablona Bloggeru mi tady vyhovuje. Pro Čaj týdne šablonu nepoužíváme, protože jsem žádnou vhodnou nenašel, ale kdybych našel, klidně bych ji použil. Nevidím na typových, ověřených řešeních nic špatného.

      Vymazat
  13. Co uděláte, když se čaj vyprodá už za tři dny? Nasadíte jiný, nebo necháte zákazníky vyčekat až do dalšího čaje? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na vybrané čaje týdne jsme pořídili dost velké zásoby, takže spíš vnímám jako větší riziko to, že se neprodají :-) Máme sice připravenou i pojistku pro případ, že by objednávek bylo příliš a nestíhali jsme expedovat, ale zatím jich je tak akorát.

      Vymazat
  14. Přeji pěkný podvečer. Pokud to není tajné, na jakém systému jste web stavěli? Je web napojený na další systémy, sklady, CRM, email systémy, dopravce?

    Chybí mi tam info na které jsou všichni zvyklý: kdy bude čaj doma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Michale, systém je velmi triviální (teď z hlavy nevím, jak se jmenuje; zjistím), nenapojený na nic. Přednost měla rychlost implementace. To ostatní vymýšlíme pro kompletní e-shop a bude nám to trvat ještě hodně dlouho.

      Kdy bude čaj doma, se píše hned na začátku objednávkového formuláře.

      Vymazat
    2. Taky by mě zajímalo, na čem je to postavené.

      A na finální verzi shopu budou určitě dostupné i ty odsud, takže až najdu nějakou bombu tak určitě půjde objednat i později. Takže fandím a děkuji!

      Vymazat
  15. Marku, přemýšleli jste v souvislosti s "Čajem týdne" nad možností subskripce?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vojto, nad předplatným přemýšlíme pro hlavní e-shop a je možné, že ho začneme testovat už na Čaji týdne, ale možná je na to týdenní perioda moc krátká.

      Vymazat
    2. Je pravda, že týdenní perioda by byla asi krátká, ale dokážu si představit např. měsíční. Voucher na (např.) půlroční odběr si dokážu velmi dobře představit jako skvělý vánoční dárek rodičům...

      Vymazat
    3. To je dobrý nápad, Karle, díky! Na vánoční sezónu chceme něco vymyslet a tohle by se hodilo.

      Vymazat
  16. To zpracování je fakt perfektní, informace jsou skvěle prezentovány! Neuvažujete (třeba to tak už je, jen jsem si toho nevšiml) o uchování historie? Třeba se někdo za týden bude chtít podívat, jak to vlastně vypadalo na obrázku, když si čaj kupoval. Nebo ho bude zajímat, jestli tam nejsou informace o čaji, který už má doma...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, historii máme připravenou a od druhého nebo třetího týdne bude dostupná.

      Vymazat
  17. Smekám. Udělat eshop s jedním produktem, který se každý týden obmění, je fajn nápad. Vytvořit ho minimalisticky, s čtivým textem a vlastníma fotkama.. super. Ale udělat ho pro motivaci a udržení morálky k tvorbě hlavního eshopu? Prostě skvělé :)
    Těším se na finální verzi plnohodnotného eshopu a držím palce!
    PS: Čaj piju v sáčcích (ach.. já vím) a nikdy jsem se o něj víc nezajímal. Teď vím, že budu :)

    OdpovědětVymazat
  18. Teď jsem otevřel balíček, paráda, ale třeba místo pozvánky do čajovny bych ocenil nějakej pěknej letáček s informacema o čaji. A osobně bych preferoval vyloženě pěkně zpracovanej letáček a ne etiketu nalepenou na balení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za připomínku, Jaroslave. Pokusíme se součásti balení vyřešit lépe.

      Vymazat
  19. Baliček dorazil v pořádku, právě piju první nálev. Super nápad.

    OdpovědětVymazat
  20. Není to zbytečný luxus nutit zákazníka každý týden platit dobírku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím si, že bychom někoho k něčemu nutili, ale nevím, zda správně rozumím otázce. Pokud tím myslíte to, že by šlo snížit náklady na poštovné tím, že by se neplatilo dobírkou, pak máte pravdu a na jiných možnostech platby pracujeme. Koncovou cenu to ale zas tak podstatně neovlivní.

      Vymazat
  21. Čaj týdne mi trochu připomněl kosmetické boxy. Jednou za měsíc balíček s překvapením.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se nemýlím, LadyBox, SenzaBox apod. obsahují pouze vzorky a jejich obsah není předem znám. To je vzhledem k tomu, že vzorky jsou na hranici reklamy a obchodu určitě zajímavý obchodní model, ale od Čaje týdne se dost liší. My bohužel musíme prodávat za plnou cenu.

      Vymazat
  22. Balíček došel - super rychlost. :-) Těším se na první nálev.

    První co jsem ale udělal bylo, že jsem šel zpět na stránky Čaje týdne abych se koukl jak se čaj připravuje. S vizí toho, že za týden bude v nabídce jiný čaj jsem si vytiskl celou stránku pro jistotu do PDF.

    Návrhy:
    - nastylovat CSS webu pro tisk (prosím, prosím)
    - přibalit k balíčku papírek s návodem

    Jinak mi celý koncept Čaje týdne velmi vyhovuje a defacto ani plnohodnotný e-shop nechci. Necháte tento projekt běžet paralelně i s novým e-shopem dál?

    Díky, Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář, Honzo. Také se přikláním k tomu, abychom k čaji přibalovali kartičku s návodem.

      Pokud jde o tiskové CSS, jak by Vám tisková verze stránky vyhovovala nejlépe? S menšími obrázky a užším textovým sloupcem?

      Vymazat
  23. No tiskl jsem si to na A4 a vytisklo se mi 7 listů se sedmi obrázkama, textem, dvěma formuláři + políčkem na odběr newsletteru a informacích o průběhu objednávky.

    Osobně by mi stačil název čaje, čajový týden, ta hezká hlavní fotka připraveného čaje, klidně i mapka, popisné texty o čaji, přípravě a původu.
    Informace o způsobu objednání a zaslání jsou mi tu nic, snad jen text v zápatí o provozovateli není důvod skrývat - když se bude papír někde válet a po čase si nevzpomenu odkud čaj byl.

    Mám za to, že skrytím formulářů, nadbytečných obrázků a úpravou písma lze docílit hezkého tisku na jeden list a vytvoření klidně toho příbalového informačního letáku, který nás v balení několik hledalo.

    Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte pravdu, formuláře v tiskové verzi určitě schováme.

      Vymazat
  24. Tak se vám to povedlo, neodolal jsem a koupil jsem i druhou várku... Každopádně mě ještě napadlo, jestli byste nesepsali stručný návod na přípravu metodou Gong Fu Cha, bylo by to určitě příjemnější přímo od vás, než to projíždět na Wiki. A zas tolik času si myslím, že to nezabere. A jak to tak vidím, tak asi budu pravidelným zákazníkem, takže - o věrnostním programu jste nepřemýšleli? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaroslave, už máme roztočený videonávod, ale chce ještě trochu doladit.

      S věrnostními programy typu sbírání různých bodů apod. mám na webu spíš špatné zkušenosti, ale nějakou odměnu pro věrné zákazníky bychom určitě vymyslet chtěli.

      Vymazat
  25. Neodolal jsem a také provedl objednávku, přihodím své dva centy :-).

    Líbí se mi rychlost dodání. Nevím, jak dokážete zajistit doručení R zásilky do druhého dne. Mně s takovými balíčky Pošta obvykle bloudí 2-5 dní.

    Líbí se mi ručně psaný vzkaz na vizitce.

    A co se mi nelíbí. Na webu je čaj označen jako "Superior", ale etiketa o tom nic neříká. Čajaři obvykle vědí, jak čaj připravit, ale nebylo by na škodu dát na etiketu základní návod.

    Jinak čaj chutná dobře. Porovnal jsem ho se standardní třídou Lung Ching a má o chloupek plnější chuť :-).

    *Upozorňuji, že jsem od konkurence ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. S etiketou i návodem se polepšíme. Mám radost, že Vám chutná.

      Vymazat
  26. Marku, dnes jsem uskutečnil svou druhou objednávku. Chci jen upozornit, že email s potvrzením objednávky stále chodí od -neznámý odesílatel-. Ničemu to nevadí, ale nevypadá to dobře. Nejspíš kódování, používám centrum email.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za informaci, Jendo. Podívám se na to.

      Vymazat
    2. Není zač. Potvrzení o odeslání objednávky již přišlo v pořádku.

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.