neděle 3. ledna 2016

Bilance po 2 letech: horší, než jsme doufali, lepší, než jsme se báli

Když někoho z vás potkám a ptáte se mě, jak se daří čaji, většinou říkám, že dobře. Jak je to ale doopravdy? Máme za sebou druhý celý rok provozu, a poprvé jde tedy meziročně srovnávat.

Upřímně řečeno, když beru Čaj týdne jako experiment typu fail fast fail often, tak je to zatím ten nejhorší možný výsledek: žádná bomba, která by vydělávala hromadu peněz, ale ani propadák, který by nám nebylo líto zavřít. Obrat v roce 2015 vzrostl skoro o polovinu (44 %), čaje jsme prodali víc skoro o dvě třetiny (64 %), jenže absolutní čísla jsou stále moc malá. Tímhle tempem přelezeme milion/rok až letos.

Chtěl bych, abychom rostli rychleji. Mnohem rychleji. Ale když vidím, jak nám dala zabrat zvýšená poptávka na den dopravy zdarma nebo teď v posledních předvánočních týdnech, je mi jasné, že bychom o moc rychlejší růst nezvládli. Nemáme na to osobní kapacitu, zásoby, prostory, ani dostatečně vyladěné procesy.

Moc se mi líbil výrok Radka Ondrášíka z Parfums.cz na letošním LIMu:

„E-shop je logistika + IT. Ostatní už není tak podstatné.“

Jako markeťák jsem se tomu dlouho vzpíral, ale teď vím, že právě to nám chybí. Jestli chceme růst rychleji, musíme letos logistiku a IT podstatně zlepšit.

13 komentářů:

  1. Ahoj Marku,
    nedá mi to abych se nezeptal - spousty lidí Tě považuje za opravdového guru a když jsi začínal s tímto projektem tak bylo nasnadě, že to bude "něco", protože předvedeš v praxi to, co ostatní učíš. Z mého pohledu to ale tak nevypadá, po dvou letech provozu se žádný veliký úspěch nekoná. Přemýšlíš nad tímto?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mariane,

      to, že umím vymýšlet weby a marketingové strategie, ze mě ještě nedělá dobrého obchodníka. Já o sobě vím (a všude to i říkám), že jsem špatný podnikatel. Navíc jsem vždy podnikal v úplně jiných oborech, než je retail.

      Z marketingového pohledu jsem tento projekt od začátku bral jako velmi rizikový. Někde jsem tu napsal (a často to říkám), že kdyby s ním za mnou přišel normální klient, rozmluvím mu to resp. ho odmítnu.

      Z tohoto pohledu je to mnohem lepší, než jsem čekal. Ostatně v rámci našeho segmentu máme asi dva až tři konkurenty, kteří prodávají přibližně stejně nebo o trochu víc, a pak pár set konkurentů, kteří prodávají řádově míň. I Karel, než se dal se mnou dohromady, prodával ve svém starém e-shopu přibližně padesátkrát míň.

      Mým klientům se Čaj týdne většinou hodně líbí. Vidí na něm konkrétně, co umím, a chtějí to taky. Dřív jsem dělal pro on-line retail spíš okrajově, teď skoro nedělám nic jiného. Kdybych do přínosů Čaje týdne započítal zakázky, které jsem díky němu získal, byl by to velmi úspěšný projekt :-)

      Vymazat
  2. Ahoj,
    projekt jsem našel rok nazpět. Několikrát jsem se na něj během týdne vrátil, ale nikdy neobjednal. A po čase jsem web vypustil z hlavy. V tu dobu, abych udělal první nákup, jsem potřeboval zřetelně slyšet “Nabídka končí za 2 dny 3 hodiny….” nebo “Zbývá posledních 8 sad”. Vzbudit ve mně pocit, že když neobjednám dnes, tak už “nikdy”.

    Jinak krásná myšlenka a skvělý web, který nenutí a nenudí zbytečnou omáčkou. Klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Josefe, my prodáváme jednotlivé čaje týdne i později. Proto nemůžeme psát, že nabídka někdy končí.

      Vymazat
  3. Ahoj,
    odpočítávání do konce nabídky / nasazení nového čaje mi taky přijde jako dobrý nápad. Neuvažovali jste i o předplatném ve stylu http://dvedeci.cz/?

    IT řešení e-shopu si děláte sami nebo nějak outsourcujete?

    Každopádně přeji ať se daří, moc pěkný projekt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpočítávání viz výše -- naše týdenní nabídky platí stále.

      O předplatném uvažujeme od začátku. Zatím ho neumíme, ale chceme ho brzy začít zkoušet.

      Technické řešení děláme částečně sami (interní moduly), částečně outsourcujeme (web).

      Vymazat
  4. Marku, tušíš v čem jsou příčiny tak malého růstu? Je to omezenou nabídkou pouze ortodoxních čajů, důrazem na jeden produkt a tím pádem nižší cena objednávky a malý počet položek v objednávce? Nebo je tenhle segment obecně slabý?

    Jinak jestli dobře počítám, tak měl eshop cca 1900 objednávek. To mi nepřijde špatné, pokud by to byla one-man-show s běžnou výší průměrné objednávky cca 900,- (tolik mám u mého konkurenčního eshopu ;-)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavní příčina IMHO je, že pro rychlejší růst nic neděláme. To, že s Karlem oba děláme e-shop vedle naší hlavní činnosti, je jednak výhoda (malé riziko, nízké náklady) a jednak nevýhoda -- na e-shop nám nezbývá čas a energie.

      Ten počet objednávek přibližně sedí, průměrná hodnota je o dlouhodobě trochu nižší, ale poslední dobou dost rychle roste.

      Vymazat
  5. Marku, jak by dopadl "hospodářský výsledek" v případě, že by Karel nebyl tvůj známý, ale nechal by ses najmout za své standardní taxy a veškerý čas, který jsi s tímhle e-shopem doposud strávil, by byl zahrnut do nákladů?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výsledek by v takovém případě dopadl špatně, Michale, ale to platí pro skoro každý začínající byznys, ne? Kdybych dělal v prvních dvou letech pro Hájedničku za svoje běžné taxy, taky by to nepřežila. Navíc umím práci pro Čaj týdne využít i jinak, takže mě to moc netrápí.

      Vymazat
  6. Já si myslím, že hlavní brzda růstu je stále ještě malá obliba sypaných čajů v ČR i když proti světu je asi dosti vysoká. Ale stále jde o malý trh. Kdy lidé, kteří čajům propadnou hledají kvalitu na degustacích, nebo u specialních prodejcích a jsou si za cenu schopni připlatit, ale na takové lidi nemůžete cílit protože ti pijí jen určitý druh čaje a je jich opravdu málo. Pak tu jsou lidé, co mají rádi jen určitý druh čajů a do jiné sorty nejdou, pak laici co nedají za pár gramu čaje peníze a pak lidé co se teprve hledají a těch už není tolik. Držím palce, aby jste těch hledajicích našli co nejvíc.

    OdpovědětVymazat
  7. Marku, sleduji tě již několik let, četl jsem sovu v síti, viděl a navštívil pár tvých přednášek a nemohl jsem přijít na to, proč tě ostatní považují za guru českého marketingu. Na JakPsatWeb jsi samozřejmě mnoho let dělal záslužnou práci, ale to se ani tak netýká tvé marketingové aktivity, ve které jsi mnohými označován za hvězdu, čemuž odpovídá i tvoje hodinová sazba a pověst. Každopádně nikdy jsem neměl možnost vidět projekty, na kterých jsi dělal. Vše bylo vlastně v obecné rovině polemizování a přednášení. Proto Čaj Týdne sleduji od začátku a těším se, co nového se naučím. A bohužel musím konstatovat, že jsi mě zklamal. Nezvěřejnil jsi konečná čísla, ale to, že snad tento rok pokoříte hranici 1 mil, jasně značí, že tam ještě nejste po dvou letech provozu. A myslím, že jsi měl velmi silný start už jen díky tomuto blogu. Mnoho lidí co tě sleduje si čaj objednalo a možná se stalo i tvým zákazníkem, což je výhoda, kterou běžný "start-up" nemá.

    Jenže ty jsi prostě nebyl schopen to marketingově vytáhnout a dostat do růstu, byť i kdyby jsi byl ve ztrátě, ale na solidním obratu. A to samozřejmě nepočítám fakt, že pokud bys dělal marketingový support někomu od počátku tímto stylem, tak dotyčný vytasí statisíce jenom za tebe - a vlastně by mu to nepomohlo.

    Tak si řikám, jestli nejseš jenom takové zlaté pozlátko, které těží ze své pověsti. Na tomhle konkrétním projektu je vidět, že ten marketing zase tak neumíš, nejseš v něm hvězda. Firmy si tě zaplatí, ty jim tam poradíš (což není zase tak hard radit v korporátu, kde nic nefunguje), školíš a přednášíš, mluvíš a polemizuješ, ale když přijde na opravdovou práci marketéra, tak soudě dle tohoto projektu to není žádný svět.

    Neber si to nějak osobně, píšu ne kvuli hatu proti tobě, ale spíš je to pro mě zklamání, protože tě sleduju dost dlouho a teď jsem vlastně zjistil, jak to je. Mám eshop s 25 mil obratem za minulý rok a marketing jsem tomu dělal já bez žádných studií a keců okolo a jde to. Možná by mi to kdejaký guru tvého formátu zkritizoval, ale vydělává mi to slušné peníze a živí mě to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě mrzí, Hanki, že jsem tě zklamal. Naštěstí neustále potkávám lidi, kteří si z tohoto blogu a z toho, co na Čaji týdne dělám, něco užitečného odnesli. že to nemůže být úplně každý, je jasné a nic s tím asi nenadělám.

      Myslím, že na většinu toho, co píšeš, odpovídám už Marianovi u prvního komentáře. Zopakuju jen jedno: kdyby za mnou s tímhle projektem přišel normální klient, odmítl bych ho, protože jsem projekt od začátku odhadl jako příliš rizikový.

      Vlastně jsem Karla skutečně jako klienta odmítl (původně za mnou přišel s normální poptávkou), a proto jsme se dohodli, jak jsme se dohodli. I to je úkol marketingová konzultanta -- říkat klientům, do čeho se nepouštět :-)

      Od té doby vše děláme jako experiment a tak nám to zatím vyhovuje. Standardní cesta by byl výzkum za fůru peněz, my děláme výzkum, který je sám o sobě v malém zisku. Karel je spokojený, že prodá víc čaje, já jsem spokojený, že mám studijní materiál pro svou další práci. Nějak v tom nevidím zásadnější problém.

      Možná si marketing trochu idealizuješ a považuješ ho za všemocný. Ve skutečnosti je to v celé souhře podnikání jedno malé kolečko. Ale klidně se o tom pobavme. Konkrétně by mě zajímalo, co myslíš tím „marketingově vytáhnout a dostat do růstu“.

      Jinak ti gratuluju k e-shopu s 25milionovým obratem. Kdybys podnikal v kvalitním čaji, měl bys skoro 100 % současného českého trhu :-)

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.