pondělí 1. června 2015

Jak kupují čaj muži a ženy a co z toho plyne

V nadsázce se říká, že pánové kupují jen auta a všechny ostatní nákupy galantně přenechávají dámám. Zdá se, že u čaje to neplatí – skoro tři čtvrtiny zákazníků Čaje týdne jsou muži.


Pánové navíc nakupují víc a za víc peněz. Na jednoho mužského zákazníka připadá v průměru 2,54 objednávek a tržba 1 331 Kč, kdežto na jednu dámu jen 1,58 objednávek a tržba 836 Kč.


Přiznám se, že zatím moc nevím, jak s tou informací naložit. Buď dobrý čaj opravdu víc kupují muži, a pak bychom se na ně měli v marketingu víc zaměřit, nebo děláme někde chybu, ženy neumíme správně oslovit a měli bychom se v tom zlepšit.

Co myslíte vy, dámy a pánové?



19 komentářů:

  1. Možná je to tím minimalistickým technicistním webem. Pro mě je to jako balzám na duši, ale možná je to pro žený moc strohé a méně důvěryhodné :D Případně proto, že chlapi jsou hračičkové a rádi zkoumají, který čaj je nejvíc cool a ten pak koupí (na to je super, kolik je na webu informací), přičemž ženy nakupují víc impulzivně a na webu chybí "emotivnější" a "přímější" CTA.
    Ale vařim z vody :)

    OdpovědětVymazat
  2. Možná mimo, předem se omlouvám, ale nemůže to být - alespoň částečně - tím, že by ženy objednávaly na "mužské" (manželské/partnerské) účty? Něco jako jedna adresa v rodině.

    Ani nevím, jak by se to dalo zjistit - snad jen porovnání zastoupení pohlaví v email listu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tím to nebude, Jiří. Znám data i z jiných e-shopů a v některých ženy drtivě vedou.

      Vymazat
    2. Možná jsem vyjímka, ale vše, co si objednává manželka (a ještě nedávno i dcera), jde přes můj mail i jméno. Kdybych tušil, kolika eshopům tak kazím statistiky, asi bych se styděl.

      Vymazat
    3. Moc e-shopům asi statistiky nekazíš, Honzo. Neznám žádné, které by si je dělaly, když jim je neudělám já :-)

      Vymazat
  3. Za ženy musím napsat, že graficky web nemá chybu. A přidám ještě můj laický poznatek - obecně muži pijí méně kávu a více čaj. U žen je to naopak. (jen moje pozorování).
    Hana Šimková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevim co tam vidite ale ja tam naopak zadnou grafiku nevidim, nic co by me pritahlo, a pracuji jako grafik ale kazdy jsme jiny a mame jine oci :-) no a k tem vysokym cenam radsi nebudu nic psat :-)

      Vymazat
    2. Vzhled navrhoval Jirka Tvrdek, kterého považuji za jednoho z nejlepších českých webových grafiků. To nutně neznamená, že je ideální, ale není ani moc pravděpodobné, že by s ní byl problém.

      V cenách asi problém taky nebude -- rozptyl cen už máme dost velký, ženy se dražším čajům nevyhýbají a průměrnou hodnotu objednávky mají dokonce o pár korun vyšší než muži. Jen jich je méně a nakupují méně často.

      Vymazat
  4. Žádnou záhadu v tom nevidím. Stačilo by psát texty a inzeráty stylem "čaj na hubnutí, tukožroutský čaj, zhubněte do plavek s čajem týdne ...) Inzerovat na mimibazaru a graf by se otočil :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je mi jasné, ale to nechceme. Čaj se má pít primárně proto, že je dobrý, ne kvůli nějakým účinkům.

      Vymazat
  5. Ano, zvolili jste správnou cestu :-)

    OdpovědětVymazat
  6. A nemůže to být tím, že dost zákazníků jsou ti, co Vás Marku sledují/chodí na školení a to jsou z velké části muži? Já osobně bych si asi čaj přes web nekoupil do té doby, než přišel Čaj týdne, a o tom jsem se dozvěděl pravděpodobně přes Twitter.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To platilo na začátku, Jirko, teď už je ten vliv slabý.

      Vymazat
  7. Tak se stačí zeptat prodavačky v jakékoliv kamenné prodejně s čaji - kdo tam chodí více, jestli muži nebo ženy. Případně lze obchod chvíli pozorovat. Bez vztahu k trhu (konkurenci) se ze statistiky moc nevyvodí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme vlastní kamennou prodejnu, ale v té se dělá exaktnější statistika špatně a bez dat to budou jen dojmy. Mohli bychom házet účtenky do dvou klobouků a pak sečíst, ale tím zjistíme jen počty nákupů, což by mohlo být zavádějící. E-shop se navíc může chovat dost jinak.

      Ale jinak jo, dobrý tip, zamyslím se, zda by to nějak porovnat nešlo.

      Vymazat
  8. Popravdě, když se zamyslím, tak v mém okolí jsou hlavně čajomilci, vím jen o jedné známé, která pije sypaný čaj a ten si kupuje spíše u oxalisu a v jiných "dárkových" obchodech. Z těch, co se vyznají a kupují opravdu dražší sortu ve specializovaných obchodech to jsou samí muži.

    Výše uvedené statistiky jsou z nákupů, jaký je poměr v návštěvnosti? Zajímavé by bylo zjistit, jaký je poměr v návštěvnosti na dalších čajových serverech, myslím, že tuto informaci by vám mohli prozradit.

    OdpovědětVymazat
  9. Řešení může být i úplně jinde - třeba ženy raději nakupují v kamenných prodejnách, protože jsou smyslovější, tzn. chtějí si čaj očuchat.

    OdpovědětVymazat
  10. P. S.: Možná že muži nejsou jen zákazníci, ale prodávají váš čaj dál a obecně je asi více mužů podnikatelů než žen (nevím, jen odhaduji).

    OdpovědětVymazat
  11. Znáte film Pulp Fiction? Jak tam ten týpek co ho hraje Quentin Tarantino mluví o tom, že když kupuje kafe, tak chce dobrý kafe (ne jak jeho žena). To bude možná ono :-) Podle mě muži jsou ochotni za požitkářské věci (alkohol, káva, čaj atp. utratit více než dámy). Ženy zase utratí víc za oblečení, kosmetiku apod. podle mě to je dáno sortimentem.
    Obecně bych taky řekl, že muži více hledají kvalitu a jsou ochotni za ni více zaplatit, ženy si naopak koupí spíš levnější věc častěji (za rok ji vymění) - příklad: chlap si koupí pořádnou koženou tašku a je rád že mu vydrží celý život, znáte ženu, která by chtěla nosit několik let jednu kabelku nebo kalhoty? :-)

    OdpovědětVymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.