úterý 27. ledna 2015

Co všechno píše copywriter e-shopu

V listopadu jsem na Ovacopi přednášel o copywritingu pro Čaj týdne. Abyste z přednášky měli něco i vy, kdo jste ji neslyšeli, v několika následujících článcích z ní vyberu to nejzajímavější. Dnes začnu tím, co vlastně všechno píšeme.



Příprava na uvedení čaje do prodeje začíná analytikou a focením. Karel s Táňou čaj prozkoumají, vyfotí, uvaří, znovu vyfotí, ochutnají a během toho napíšou plno poznámek. Z nich pak Táňa připraví koncept produktového popisu.

Já popis zrediguji, vymyslím název čaje, přidám podtitul a shrnutí. Také upravím fotky, vygeneruji mapy místa původu a někdy zkusím sehnat další materiály, např. fotky krajiny, ze které čaj pochází, nebo video přípravy.

Následuje kódování stránky (dělá Janek), její publikace a finální jazyková korektura, kterou nám výborně zajišťuje Pavel Jartym. Tím ale copywriter zdaleka nekončí, protože se čaj začíná inzerovat a je třeba vymyslet a napsat:
  • předmět a někdy i text newsletteru,
  • texty inzerátů pro remarketing v AdWords, Skliku a na Facebooku,
  • inzeráty pro PPC v hledání, pokud usoudím, že se čaj bude hledat,
  • příspěvky na Facebook.
Mimo tento pravidelný produktový cyklus jsme museli napsat, vylepšujeme, průběžně píšeme nebo se chystáme psát automatické transakční e-maily (potvrzení o objednávce apod.), vzorové reakce na e-maily zákazníků, štítky na sáčky a přílohy k balení, mimořádné e-mailové kampaně, bannery, texty uživatelského rozhraní webu, scénáře k videím, návody a další obecné texty na web.

Mnoho e-shopů se ničím z toho netrápí, protože vše převezmou od dodavatele. Nezávidím jim. Sice ušetří plno práce, ale myslím, že se připravují o podstatnou část konkurenceschopnosti a hlavně o hodně zábavy.

7 komentářů:

  1. Dobrý večer pán Prokop.

    Fajn článok.

    Môžem sa ale opýtať (možno to bude súčasťou budúcich článkov), koľko približne trvá príprava tohoto všetkého? Úplne najlepšia odpoveď by bolo aspoň približné číslo v človeko hodinách.

    Vopred ďakujem za odpoveď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za otázku, Dávide. Odhaduji to na něco přes 4 člověkohodiny. Podrobněji jsem to rozepsal loni v článku http://dokosiku.blogspot.cz/2014/04/jak-dlouho-nam-co-trva.html.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. Ďakujem za odpoveď.

      Ten článok som čítal už dávnejšie, no myslel som si, že teraz tej práce pribudlo a osobne si neviem predstaviť, že by sa to dalo stihnúť za 4 hodiny (varenie, fotenie, napísanie textu, bannery, PPC-čka, ....).

      Osobne sa mi to zdá strašne málo, ale ak to fakt dávate za 4 hodiny, tak potom super :-)

      (Prepáčte za predošlý zmazaný komentár, chcel som aby bolo viditeľné, že je to odpoveď od tej istej osoby.)

      Vymazat
    4. Ten starší odhad asi nezahrnuje práci na PPC kampaních a remarketingu, ale zrovna tohle moc dlouho netrvá, protože podklady mám už z přípravy a redakce produktových textů. Myslím, že na jeden čaj nepřekročíme šest hodin a spíš se to blíží těm čtyřem.

      Vymazat
  2. Stejně nechápu, kdo je schopen dát 7 stovek za 10 deka "suchého listí", jehož produktem je ovoněná teplá voda :-) Taky jsem byl v čajovnách a pil nějaké kvalitní čaje, ale pořád mám dojem, že kvalitní čaj je pouze prodej leštěného prdu (jako víno za 20k) a osobně nepoznám rozdíl od pytlíkáče - krabička za 30,-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 700 Kč za 100 gramů je nejdražší čaj, který jsme kdy zatím měli. Průměr máme okolo 300 Kč. Na druhou stranu to nejde srovnávat s vínem za 20 tis. Kč. Shodou okolností ceny vína interně používáme pro porovnání a těch 700 Kč za 100 g čaje by spíš odpovídalo vínu za 2-3 tis. Kč. Nejdražší čaje na světě se draží (protože jich je jen pár deka ročně) a ceny se šplhají do desítek tisíc dolarů za 100 gramů.

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.