čtvrtek 7. listopadu 2013

Asfaltujeme vyšlapané cestičky

Stránku Čaje týdne jsme spustili v jednoduchém designu a s ještě jednodušší funkčností. Šlo objednat vždy jen jeden čaj, s jedním způsobem dopravy a jedním způsobem platby. Byla jako park, kterým vede jedna jediná cesta.

A jako v parku, přes který vede jediná cesta, si lidé začali vyšlapávat cestičky vlastní, pro ně užitečnější a rychlejší. Tu nám někdo k objednávce připsal, že by raději zaplatil převodem, jindy někomu nevyhovovala pošta a chtěl dopravu PPL či DPD.

Vždy jsme v takových případech vyhověli, ale i když tyto cestičky vedou k cíli, jsou nepohodlné a zablácené. Zákazníka nutí zbytečně přemýšlet, na naší straně vnáší do expedice zmatek. Proto nyní všechny, které jsou už na trávníku parku zřetelně vidět, začínáme postupně asfaltovat. Dnes jsme jsme do objednávkového formuláře přidali dopravu DPD a platbu převodem.

Proč jsme tam tyto způsoby dopravy a platby nedali dřív? Protože věříme, že si lidé vyšlapou lepší cestičky, než bychom navrhli my.

34 komentářů:

  1. Marku, tak tento přístup upřímně závidím. To mít čas si s tím hrát, zkoušet a vymýšlet. A nakonec spustit vymazlený eshop :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem tu poprvé a jsem trochu naštvaný, že teď budu muset pročítat všechny články zpětně, protože tenhle článek je super.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano Marku, ale co kdyz ta jedna platba převodem byla výjimka, která se nebude opakovat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímala by mě stejná věc, jak vyhodnocujete ty cesty, které má smysl dále rozvíjet?

      Vymazat
    2. predpokladam, ze sa normalne bavime o podiele ludi, ktori ziadali dovoz DPD. urcite pre jedneho zakaznika pridavat do formulara na webe moznost nebudu, aj ked mu to (neformalne) mozu DPD poslat, ak to do poznamky napisal.

      Vymazat
    3. Spise by me zajimalo, jak to udělat když je těch dat málo a ten podíl má malou vypovídací hodnotu.

      Vymazat
    4. Davide, zatím se jedná o případy, které se opakovaly vícekrát -- tuším třikrát až pětkrát. Navíc jsme si už dělali jeden výzkum mezi zákazníky a jeden mezi fanoušky na Facebooku a oba ukázaly totéž.

      Vymazat
  4. Nestihl jsem si poznamenat ceny nabízených čajů - jak se změna dotkla právě jich? Přišlo mi bezva, že u webu, kde mohu objednat jen jedno jediné zboží, nemusím řešit poštovné. Nejprve jsem si řekl, že jsou čaje trochu drahé, ale pak mi došlo, že je cena včetně poštovného a dost mě to potěšilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten, co je aktuálně v nabídce, jsem si shodou okolností včera ráno objednával ještě jako "vše v jednom" a 50 gramů čaje stálo 290 Kč.

      Vymazat
    2. Takže při České poště a převodu na účet vyjde čaj o 31 Kč levněji. To kvituji :)

      Vymazat
    3. Přesně tak.

      Vymazat
    4. Patriku, mně je taky líto, že jsme tím přišli o tu původní jednoduchost, ale asi se nedá nic dělat -- ceny pošty a DPD jsou příliš rozdílné.

      Vymazat
  5. Nechci být za hatera, sleduji tento seriál a pokud to má být ukázka velmi profesionálního přístupu, pak by to takto mělo MOŽNÁ vypadat. Každopádně první příspěvky jsou tu od července, doteď jste nepustili eshop. Nevím, jestli projektu dáváte prioritu, ale větší aktivita nadšeného podnikatele by byla v tomhle případě mnohem efektivnější.

    Vy se snažíte eliminovat všechny problémy ještě před spuštěním eshopu, jenže i tak se jich většina objeví až za chodu. Kdybyste to spustili před 2 měsícema, máte už reálná čísla z reálného eshopu s širokým sortimentem a neřešíte tu jen u čaje týdne coby kdyby.

    Nechat si vyšlapávat cestičky u plateb je poněkud hloupé, až vám poběží eshop, vždy se najde někdo, komu více vyhovuje DPD, PPL nebo pošta. Pokud chcete být dokonalí, nabízejte vše. Pokud chcete dosáhnout čísel co tu plánujete, budete mít velké dávky zákazníku, a stejně se do té fáze dostanete. Nevím kolik objednávek za měsíc má čaj týdne, ale i kdyby 100, tak je to dost malý vzorek pro nějaké závěry, fungují eshop by řekl víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aký eshop? A načo ten nepríjemný tón?

      Vymazat
    2. Jiří, projektu se věnujeme od dubna s maximální intenzitou, jaké jsme schopni. Probíhá v reálných podmínkách malé firmy, což znamená, že se mu všichni zúčastnění mohou věnovat jen ve volném čase, až po své základní práci. Samozřejmě by šlo vše urychlit tím, že bychom najali víc lidí, ale nemáme důvod zvyšovat náklady a tím i riziko jen proto, abychom postupovali rychleji. Ani s více lidmi si ale nedovedu představit, že bychom dokázali použitelný e-shop připravit ke spuštění před dvěma měsíci. Nedokážu si to ostatně představit ani za další dva měsíce, ani třeba za čtyři. Ona jenom příprava kompletního obsahu (popisy a fotky zboží) je práce skoro na rok.

      S daty, která získáváme z provozu Čaje týdne jsme naprosto spokojeni. Nejde však jenom o dat. Jde i o to, že se postupně učíme logistiku, vyřizování objednávek apod. Už teď jsme na hraně současné kapacity a její zvýšení také nejde provést ze dne na den.

      Ale máte samozřejmě pravdu, že by šlo postupovat rychleji. Nám však toto tempo naprosto vyhovuje a nemáme důvod ho měnit.

      Vymazat
    3. Jirka Šubrt, ten se asi vyzná. I Marka Prokopa natřel. Nemáte nějaký blog, který bych mohl hltat?

      Vymazat
    4. Ještě jednou jsem si přečetl svůj koment a rozhodně nechci, aby to vyznělo negativně. Jen jsem chtěl naznačit, jestli zbytečně netrpíte pracovní deformací a neřešíte naprosto nedůležité věci pro rozjezd eshopu s čaji. Přístup je rozhodně profesionální, ale teď jde o to, jestli je efektivní. Jestli by náhodou nebylo lepší připravit eshop, spustit ho, a pak třeba teprve řešit jestli budete zasílat zboží jen přes ČP, nebo i PPL a DPD. Podle mě tohle je věc, která vyplyne na povrch až při spuštění eshopu a nemá smysl se jí teď zabývat.

      Koukal jsem na váš byznys plán a ten trh nevypadá až moc veliký, tak abyste tu 1 - 2 roky neanalyzovali a nepřipravovali a pak zjistili, že to byla ztráta času.

      Co se týče spuštění eshopu, na to máme asi každý jiný názor. Věřím, že je tam hodně položek, ale pokud je příprava fotek a popisků zboží práce na rok, tak je to buď hodně přehnané, nebo máte desetitisíce produktů. A i kdyby, začnete postupně a zákazníci sami ocení, že se neustále objevují nové a nové druhy čaje.

      Na tohle téma jsem měl v záložkách parádní článek, bohužel jsem ho nenašel. V podstatě jde o to připravte produkt nebo službu, začněte ho prodávat (spusťte ji) a za chodu svůj byznys zdokonalujte. Protože pokud ztratíte několik měsíců nedej bože let ve fázi příprav, odejde z vás takový ten prvotní drive, který celý byznys táhne, a většinou to pak už ani nespustíte.

      Jan Nedvěd: Nikoho jsem nenatřel. I když je Marek jednička ve svém oboru, v podnikání konkrétně v provozování eshopu je dle jeho příspěvků zelenáč, a právě proto spustil i tento blog, aby měl zpětnou vazbu.

      Vymazat
    5. Jiří, po tomto Vašem druhém komentáři marně přemýšlím, kde je mezi námi nějaký zásadnější rozpor. Píšete: „Na tohle téma jsem měl v záložkách parádní článek, bohužel jsem ho nenašel. V podstatě jde o to připravte produkt nebo službu, začněte ho prodávat (spusťte ji) a za chodu svůj byznys zdokonalujte.“ -- to je přeci přesně to, co děláme a co zde popisuji :-)

      Vymazat
    6. To by platilo v případě, že je gró vašeho byznysu čaj týdne, ale to není. Vy chcete mít eshop s čaji, možná tisíce až desetitisíce produktů, a to se od čaje týdne dost liší.

      Vymazat
    7. Jiří, myslím, že se příliš upínáte k e-shopu jako typickému technickému prostředku. E-shop ale právě je jen jeden z mnoha prostředků, nikoli cíl. Každopádně Čaj týdne odpovídá byznysu, který chceme vybudovat, mnohem víc než mega e-shop s tisíci položkami vytvořený během několika měsíců. Ten by pro naše účely neměl prakticky žádný smysl.

      Vlastně mne teď napadá, jaká je škoda, že se v Česku ujalo jen slovo e-shop a ne e-commerce. To by bylo pro naše plány mnohem přiléhavější.

      Vymazat
    8. Takže vaším cílem tedy je prodávat několik desítek druhů čajů a nesoustředit se na obrovský výběr, ale mít několik stovek, možná i tisíců stálých zákazníků, kteří si k vám zajdou jednou měsíčně nakoupit svůj oblíbený kousek. Uvidíme časem, jak moc utopická představa to je.

      Jsem zvědavý, jak to dopadne.

      Vymazat
    9. Jiří, když uvažujete tisíce položek, možná si neuvědomujete specifika čaje oproti jinému zboží. Kupuje se v balení 300krát až 800krát větších než je typické prodejní balení a doprava od dodavatele trvá týdny. E-shop s tisícem položek by tedy musel mít v zásobách mnoho desítek milionů Kč. Na to opravdu nemáme :-)

      Navíc musíte čaj znát, zkoušet, ochutnávat, podle toho vybírat a pak teprve začít prodávat. Obávám se, že nikdo takový, kdo by dokázal prodávat tisíc druhů čaje, neexistuje. Reálné množství je tak 100 až 300 druhů.

      Vymazat
  6. prosim vas z tej konvicky vyretusujte tie hnusne reklamne nalepky.

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě by to chtělo aktualizovat popis v sekci Jak čaj balíme a posíláme u informací o daném čaji, když jste to teď změnili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mate pravdu, děkuji za připomínku. Asi ten text "Jak posíláme" z archivních stránek úplně odstraníme.

      Vymazat
  8. Marku, mám jednu technickou. Po odeslání objednávky mi nepřišel potvrzovací email. Zaškrtl jsem si platbu předem a pokud bych si nenechal otevřené okno s čajem týdne, nevěděl bych, kolik a kam mám poslat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radku, to je hodně nepravděpodobné. Napíšu ti soukromě, abychom zjistili, kde je chyba.

      Vymazat
  9. Featury pullují useři ;-)

    Tak to má být.

    OdpovědětVymazat
  10. "Kdybych dal na zákazníky, dostali by rychlejšího koně."
    Henry Ford

    ...nebo DPD. Dodávám já :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jo, Lukáši, mám tenhle citát taky rád, ale beru ho s reservou. Bohužel nikdo neověřil, zda by rychlejší koně nebyli úspěšnější než Fordova auta :-)

      Vymazat
  11. No jo, mohla být větší legrace.

    Mě jen pořád vrtá hlavou, proč právě doprava. Doprava je ta úplně poslední věc, kde bych si nechal radit od zákazníků.

    Skutečný příběh? Do včerejška jsem miloval PPL, protože s tím chlapíkem jsme se znali. Vše supra klapalo. Věřili jsme si. A dnes přijel nějaký podivný joujda a byl na mě (!) protivný, že jsem si dovolil chtít platit kartou a neměl keš. Právě jsem začal PPL nenávidět.

    Tak a teď běž a postav na mých pocitech nějaké byznys rozhodnutí. Hodně štěstí :.-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lukáši, tady ani tak nejde o rozhodnutí, zda umožnit víc způsobů dopravy a které. Že ano a že i PPL/DPD je od začátku vcelku jasné. Otázka spíš byla, jakou to má prioritu. Test vyšlapanými cestičkami a průzkum mezi zákazníky ukázal, že to patří mezi dva nejčastější důvody, proč zákazníci nenakoupí podruhé. Data po zavedení to zatím také potvrzují -- podíl opakovaných objednávek se zřetelně zvedl.

      Vymazat
    2. Aha, tak to jsem asi četl moc rychle. Promiň. Já měl za to, že ti nějak vyšlo, že právě a jen DPD.

      Vymazat
    3. Abych byl úplně přesný, vyšlo mi cokoli jiného než pošta. Z dvojice PPL/DPD jsme pak vybírali podle aktuální provozní náročnosti pro nás, protože obojí bychom teď ještě zvládali obtížně.

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.