úterý 29. října 2013

Jak přemýšlím nad byznysplánem

Tento článek berte hodně s rezervou. Bude o tom, jak přemýšlím nad byznysplánem já, nikoli o tom, jak se má byznysplán správně dělat, protože to jsem nikdy nestudoval a nevím to. Na druhou stranu jsem už musel byznysplánů připravit desítky a většinou mi jakžtakž fungovaly.

Skoro vždy postupuji takto:
  1. Odhadnu potřebné investice a z nich odvodím minimální nutný zisk, který je v rozumné době umoří. Počáteční investici do čajového e-shopu odhaduji okolo půl milionu a rád bych ji dostal zpátky do dvou let, takže minimální zisk činí okolo 20 tisíc měsíčně.
  2. Ujasním si nezbytné fixní náklady. Zde to jsou především mzdy, nájmy, reklama a další režie (benzín, telefon atd.).
  3. Popíšu mechanismus variabilních (přímých) nákladů, tj. jak náklady rostou v závislosti na výnosech. U e-shopu to je samozřejmě především nákupní cena zboží, jednotková režie expedice (obaly apod.) a úročení zásob.
  4. Pak zkouším různou výši tržeb a koukám, zda zbytek plánu vypadá reálně.
Pro čaj jsem se tímto postupem dopracoval ke dvěma variantám. Té první, minimální, stačí 800 tisíc tržeb měsíčně, ale je to jen na takové hodně nezdravé živoření. V přiložené tabulce si všimněte, že by to znamenalo balit jednu objednávku za necelé tři minuty a musel by to dělat jeden člověk, který je neustále zdravý a nepotřebuje dovolenou. Druhý by se pak za relativně malý plat 35 tis. hrubého staral o všechno ostatní, od strategie, přes nákup, marketing atd. Pitomost.

Druhý plán jsem nazval optimální, protože ten již definuje vcelku funkční byznys. Počítá se dvěma šéfy s padesátitisícovým platem a pěti lidmi v expedici, kteří budou mít na jednu objednávku víc než tři minuty. Tento „luxus“ je ale vykoupen nutností utržit alespoň tři miliony měsíčně.

Kromě nákladů a výnosů si jde hrát i s průměrnou marží a velikostí jedné objednávky. Tyhle dva parametry zatím moc neumím odhadnout a přitom mají na ostatní čísla velký vliv. Ale to je osud všech byznysplánů -- jsou jen hrubým nástřelem, který se postupně zpřesňuje a člověk průběžně vidí jestli už má firmu zavřít, nebo to ještě chvíli zkoušet :-)



Mimochodem, na podobné téma napsal nedávno článek i můj kamarád Martin Matějka. Jmenuje se Postavit eshop bez námahy? Vážně?.

Na základě vašich komentářů jsem napsal ještě pokračování: Otázky a odpovědi k byznysplánu.

23 komentářů:

  1. Provozujeme e-shop. 500 objednávek denně to u nás znamená denní návštěvnost cca 10 000 unikátních návštěv. V s-kliku nás stojí konverze 60 - 100 Kč. Průměrná objednávka je 600 Kč. Zisk z jedné objednávky je 100 Kč. Pro nás je to po dvou letech provozu kvadratura kruhu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiří, je mi jasné, že návštěvnost v PPC kupovat dlouhodobě nemůžeme. Viz též odpověď Vojtěchovi níže.

      Vymazat
    2. Trvalou navstevnost z PPC si muzou dovolit kupovat maximalne prodejci kokainu :)

      Vymazat
  2. Zdravím Marku,

    tak nevím, mám pochybnosti nad pár věcmi:

    1. Počáteční investice půl milionu se mi zdá příliš. Je mi jasné, že kvalitní věci něco stojí, ale jde to určitě udělat i daleko "štíhleji" (ať žije bootstrap business) - alespoň pro validaci by podle mě stačila investice +/- 150k

    2. Jak říká Jason Fried - "planning is guessing" - takže bych si asi udělal i další varianty a hlavně pracoval se škálovatelností. Byznys s čaji neznám, ale 10 000 objednávek snad nedává ani Vlasta Vávrů :-)

    3. Osobně bych pracoval s alternativními úvazky. Byznys s čaji k tomu přímo vybízí. Mohli byste zaměstnat i lidi se změněnou pracovní schopností, což by se mohlo stát součástí vašeho marketingu.

    4. Opět - neznám čajový byznys - ale není marže 25% při odběru tak velkého množství čaje málo? Když jsem byl naposledy v Číně, tak tam kvalitní čaj stál hodně málo - a objednat přes Alibaba.com už dnes může i relativně malá firma.

    Každopádně hodně štěstí :-)

    Filip Dřímalka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velmi dobrý komentář, Filipe. Díky. Já mám těch pochybností ještě mnohem víc než Vy :-)

      Samozřejmě toho nejde dosáhnout naráz a investice budou průběžné, hodně závisející na tom, jak vše bude fungovat. Na druhou stranu bez řádově stovek tisíc postavit funkční e-shop opravdu neumím.

      Zaměstnávat lidi se změnou pracovní schopností je výborný nápad. Díky za něj.

      Marže je různá a jaký bude skutečný průměr, netuším. Zcela jistě ale nejde kupovat kvalitní čaj přes internet. Buď se nakupuje od spolehlivých dodavatelů v Evropě, a pak je marže nižší a režijní náklady taky nižší, nebo přímo od pěstitelů/výrobců v Asii, což marži zvyšuje, ale vyšší je i režie nákupu (musíte tam zaletět, zkontrolovat, domluvit).

      Vymazat
    2. Tak to Vlastu podceňujete, ten má měsíčně ještě dvakrát tolik. :)

      Vymazat
  3. Dobrý den, Marku,
    díky za další pěkný článek. Vše (resp. celé vaše "přemýšlení") je mi jasné, kromě jedné věci - jak chcete při nákladech 20k za reklamu dosáhnout 2667 objednávek? Při hrubě nastřelené konverzi 2% to vychází na cca 133000 návštěv, což znamená, že za návštěvu (návštěvníka) hodláte zaplatit průměrně pouze 15 haléřů? :O Nebo jsem něco přehlédl/sekl se ve výpočtu?
    Děkuji za odpověď a moc držím palce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vojtěchu, čaj je skoro rychloobrátka, takže na 2667 objednávek měsíčně by mělo teoreticky stačit získat něco mezi dvěma a třemi tisíci stálých zákazníků (a samozřejmě si je i udržet). To si dovedu představit i s velmi nízkými náklady na reklamu.

      Na druhou stranu netvrdím, že jsou ta čísla reálná. Podstatné je, že byznysplán definuje základní logiku, nad kterou jde pak testovat různé varianty parametrů.

      Vymazat
  4. Marku, myslíš, že je v ČR možné prodejem kvalitních čajů utržit ročně 36 mil.? Jestli se nepletu, tak třeba Spolek milců čaje má tržby kolem 10 mil., další dva velkoobchody jsou do 10 mil. ročně. Oxalis je sice na 90 mil., ale počítám, že jejich zákazníci nebudou tvoje cílovka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petře, myslím si, že za současné situace to možné spíš není. Ale od toho ten byznysplán je -- aby ukázal, co jde a nejde, a nutil nás hledat alternativy, úspory atd.

      Vymazat
  5. Fajn je myslet na sezónnost, od května do září je prodejnost značně snížená...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no v létě nabídnout zelený čaj na přípravu ledového čaje popřípadě nějaké osvěžující nápoje

      Vymazat
  6. věřím že jde prodat čaj za 35M, klidně i víc, však tu je kolem mnoho čajuchtivých států a lidí ... trošku výsledovkou zamává změna na DPH plátce ... nevidím náklady na vývoj SW ... cestou k úspěcu je marže, 2% navýšení tržeb zvedne zisk na skoro dvojnásobek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty ceny jsou bez DPH. Já byl vždycky plátce, tak jsem zvyklý počítat bez daně.

      Vymazat
  7. Mně vrtá hlavou jestli ten odhad tří minut na vyřízení objednávky je opravdu realistický… V praxi je to nalezení požadovaných čajů, odvážení tří 50 g balíčků čaje, zabalení k odeslání, popis balíčku, klikání v systému, předání kurýrovi… To jde za tři minuty?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím se zdá, že to reálné je, Petře. Každopádně to jde relativně dobře regulovat i malými změnami marže.

      Vymazat
  8. Ad úspora při nákupu od pěstitelů - napadá mě tu jako možnost snížení nákladů spojení s dalšími importéry. Nemluvím jen o velkých společnostech a piggybackingu, ale pokud vím, tak třeba Cha Dao (http://www.orijin.cz/) vozí čaj přímo z Asie. Snad nenaštvu pana Prokopa, že tu zmiňuji konkurenci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My už teď taky část čaje vozíme z Asie. Uvidíme, jak ten podíl půjde zvýšit a co to udělá s náklady.

      Vymazat
    2. Dobrý den, já myslím , že součástí dobrého byznys plánu by měla být i SWOT analýza, ale tady bude stačit asi i archaické marketingové 4P:
      Product: čaj - rozvažovaný, balený v celofánovém balení pro znalce a fajnšmekry
      Place : Distribuce probíhá pomocí eshopu a pouze eshopu
      Prize : cena je 2000,-kč za kilogram , marže není 100% ale pouze 25% .
      Promotion: řekněme Inbound marketing, tady asi především formou sociálních sítí /Facebook především/ a newsletter.
      Otázka: Kolik tady je pijáků čaje ochotných koupit po internetu neoriginálně zabalený čaj v ceně 2000,-kč za kilo ? Navíc takových, kteří mají k dispozici měkkou kvalitní vodu, v níž se teprve projeví kvalita čaje za 2000,-Kč ? Myslíte, že jich je alespoň 20 000 v celé ČR? /Předpokládám, že s Vaší investicí doufáte v tržní podíl okolo 20% v této skupině labužníků /. Těch stálých zákazníků budete potřebovat víc než 3000, žádný spotřebitel není 100% loajální a labužník, piják čehokoliv, už teprve ne. Shrnuto- jako čistý eshop typu B2C to nemůže za těchto podmínek efektivně fungovat . Důvodem je 1. Velikost/malost/ trhu, 2. Problém balení 3. Cena. 4. Propagace - vzhledem k velikosti trhu při dané marži nelze udržet produkt u zájemců dlouhodobě atraktivní pro koupi ani reklamou, ani marketingem ať už inbound, guerilla, low cost ,jakýmkoliv. Myslím, že pokud i nadále chcete prodávat čaje, je třeba změnit vstupní podmínky. Hezký den .

      Vymazat
    3. Pokud by k čaji prodávali vodní dýmky, tabák a "trávu", tak by se ty miliony daly nahnat. :D

      Vymazat
  9. (reaguji se zpožděním, ale nedá mi to) Byznys plán se mi zdá OK, ale jeho výsledek bych četl jinak. Podobně jako Petr Novotný (viz výše), i já si myslím, že odhad obratu je nereálný - já se domnívám, že je naprosto mimo měřítka. Jak je velký trh? 10M obyvatel, z toho tak asi 7,5M nad 18 let. Z toho tak 1% pije sypané čaje. Z toho tak 50% pije kvalitní čaje (ostatní pijí všelijaké ovoněné směsky, viz první řady plechovek v prodejnách Oxalisu). Dostáváme se na trh zhruba 40 000 lidí. A jen část z nich kupuje čaj přes e-shop. Výsledek tedy čtu tak, že je nejvyšší čas projekt buď ukončit nebo rozšířit sortiment (ovoněné hnusíky, čajová keramika, vtipná trička - nemusím pokračovat). Trh s čajem je stabilizovaný a bez tenzí, pokud vím, takže nalákat na něco zákazníky bude přetěžké.
    Naproti tomu "Čaj týdne", zde prezentovaný jako testovací, považuji za geniální nápad. Jasně, že si tím nejde vydělat na živobytí, ale může to být malý objem velmi dobře zaplacené práce téměř bez rizika.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že na Vaše pochybnosti odpovídá následující článek: http://dokosiku.blogspot.cz/2013/10/otazky-odpovedi-k-byznysplanu.html

      Vymazat

Díky za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k článku mi pomohou posunout náš obchod dál. Nechcete-li komentovat veřejně, napište mi prosím na marek@sovavsiti.cz.